Pagina's

maandag 4 februari 2013

Danskleedjes

Vandaag ben ik voor het eerst in m'n leven naar een danswedstrijd geweest. Nee, geen ballroomdansjes in zwierige jurken, maar hippe streetdance en prachtige modern dance choreografieën.
Hoe kwam ik daar terecht?
Een van die moderne dansgroepen had mijn hulp ingeroepen voor hun outfits. Want bij zo'n optreden hoort natuurlijk ook een gepast danstenueke.
De lerares is een nicht van me en vroeg me zo rond kersttijd of ik het zag zitten om 13 danskleedjes te maken. Toen leek 3 februari nog zeer ver weg (dat was pas volgend jaar!). Nu weet ik dus dat 3 februari heel, maar dan ook heel dicht bij 25 december ligt!
In een oude Knipmode vonden we een patroon van een topje dat we wilden gebruiken als basis voor het kleedje. Samen gingen we op zoek naar een gepaste stof: lichte tricot die goed zwiert.
Enkele keren over en weer tijdens danslessen om de maten op te nemen, en naaien maar! Begin februari moesten er 9 exemplaren klaar zijn, maar ik streefde ernaar ze allemaal in één keer te maken.

Het was echter de eerste keer dat ik met zo'n lichte tricot werkte en gelukkig heb ik een geweldige overlock om de naden te doen. Toch viel het niet mee: het bovenstuk is aanpassend (eigenlijk een strook over de borst) met daaraan in frons een rok vastgemaakt. Daar liep het dus mis: hoe moest ik die aan mekaar vastmaken zonder het risico te lopen dat het stiksel brak? Ik probeerde het eerst met mijn tweelingnaald maar bij een pasmoment merkte ik dat dit loste.
Aaargh! Dit was 5 dagen voor ze klaar moesten zijn!
Gelukkig was daar het internet vol met blogs met geweldige naaitips! Na wat zoekwerk las ik over een zigzagsteek met verschillende steken per zigzag. In de handleiding van mijn naaimachine stond zo'n steek vermeld als steek om elastiek vast te naaien. Ok, zo moest het dan lukken!
Jammer genoeg had ik alle rokken al vastgemaakt met die tweelingnaald en moesten die dus allemaal losgetornd worden. Plezant werkje als je niet echt veel tijd op overschot hebt! Dankjewel mama voor de hulp hierbij!
Maar die zigzagsteek was geweldig en de elastiek deed zijn werk!
Woensdagavond hadden ze van 20.00u tot 21.30u hun laatste les, dan moest ik ze afleveren. Woensdagnamiddag werd er dan ook volle gas genaaid (de stoom kwam bijna vanuit mijn naaimachine gestoomd). Manlief mocht de onderranden aftekenen (weer een half uur bespaard!).
Om 20.15u rolde het laatste rokje (van de 9 die klaar moesten zijn) vanonder de naaimachine vandaan!
Hoezo, ik ben iemand die deadlines nodig heeft?!

Maar, ik was dus apetrots toen ik die danseressen daar zag staan. Ziehier hun dans!



En totaal onverwacht eindigden ze op de ... 1ste plaats!!!
En ik heb me laten vertellen dat op het juryverslag als eerste positieve opmerking de kleedjes vermeld werden!

Binnenkort werk ik die 4 anderen nog af (ze moeten half maart klaar zijn). En nee, ik ga niet wachten tot het laatste moment...

2 opmerkingen:

  1. Beste Els
    Ik zoek 10 stuks van dergelijke kleedjes. Zijn diegene die je gemaakt hebt te huur? Ik kijk uit naar je reactie!
    Groeten, An

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag An
      Ik maakte die kleedjes op maat voor de danseressen en zij kochten die persoonlijk aan. Het is dus moeilijk om ze te huren (ik heb ze niet meer).
      Groetjes

      Verwijderen